Een week lang huisbezoeken voor inzicht en verbinding
Een week lang, elke middag na de les, werden onze mentoren bij hun leerlingen en hun ouders thuis ontvangen. Onze jaarlijkse huisbezoeken gaven inzicht, zorgden voor verbinding én waren gezellig. Een paar van onze docenten delen graag hun ervaring.
“Het is best bijzonder dat mensen hun deuren voor je openen,” zegt René. Het geeft aan dat ouders openstaan voor verbinding met de school. Vaak zijn de gesprekken niet eens puur inhoudelijk, maar gaat het om de sfeer en het contact. “En aanknopingspunten zijn er altijd, zoals even checken of ouders overal bij kunnen en begrijpen hoe ze moeten inloggen in de schoolomgeving,” legt hij uit.
Dat is ook de ervaring van Frank: “Voor we op huisbezoek gaan, zijn er al wat contactmomenten geweest. De leerling is ook al begonnen met school. Dit is een ideaal moment om aan de leerlingen te vragen hoe de eerste schoolweken zijn gegaan, en bij de ouders na te gaan of alles duidelijk is.”
Een completer beeld van de leerlingen
Lianne zegt door de huisbezoeken beter inzicht te hebben gekregen in wie de leerlingen zijn, waar ze wonen en ook hoe de dynamiek thuis gaat: “Het geeft ook aan ouders een signaal dat we dat stukje belangrijk vinden: verbinding aangaan met elkaar (leerling en ouders).”
Door te ervaren wat leerlingen thuis bezighoudt, ontstaat een completer beeld. “Een mooi voorbeeld is dat mijn collega en ik samen op bezoek gingen bij een leerling die nog niet zo lang in Nederland woont,” vertelt ze. “Hij wilde heel graag een potje FIFA spelen tegen mijn collega, want dat was zijn favoriete hobby. Ik heb samen met zijn ouders toegekeken hoe de leerling de docent versloeg en dat was ontzettend leuk, grappig en gaf veel inzichten.” Dit soort momenten laten zien hoe belangrijk het is om de leerling in zijn of haar eigen omgeving te zien.
" Er ontstaat meteen een band, omdat we allemaal hetzelfde doel hebben: het beste voor het kind. "
Waardevolle kennismaking met diverse achtergronden
Voor Marjolein, die voor het eerst als docent op een VO-school werkt, waren de huisbezoeken een waardevolle kennismaking met de diverse achtergronden van haar klas. "Van de negen verschillende culturen in mijn klas heb ik kort mogen proeven, letterlijk én figuurlijk," vertelt ze enthousiast. De ouders ontvingen haar hartelijk en open, en er werd niet alleen over school gesproken, maar ook over hun eigen werk en gezinsleven. Deze persoonlijke gesprekken zorgen voor een diepere verbinding en meer begrip van de context waarin de leerlingen opgroeien.
Dat het niet vanzelfsprekend is dat scholen bij leerlingen thuis komen, ervoor ook Cedric: "Veel ouders gaven aan dat ze zoiets nog nooit hebben meegemaakt. Ze vinden het iets heel moois. De extra aandacht die wij hierdoor bieden aan de leerlingen vinden ze vaak heel mooi om te zien." Volgens hem is dit de perfecte manier om leerlingen echt te leren kennen. "Ik kijk er heel positief op terug!"
Beter contact met de leerlingen
Ook voor Frank, mentor van een nieuwe klas, waren de huisbezoeken een mooie manier om de ouders voor het eerst te leren kennen op een informele manier. Dit gebeurde veelal onder het genot van allerlei lekkers en hij kreeg zelfs Afghaanse koffie mee naar huis. Maar er was ook een serieuze noot. Hij merkte hoe sommige ouders worstelen met taalbarrières en complexe gezinssituaties. “Soms tref je ouders die geen Nederlands spreken of gezinnen waarvan de vader is overleden. Toch ontstaat er meteen een band, omdat we allemaal hetzelfde doel hebben: het beste voor hun kind,” constateert hij.
De dag na het huisbezoek merkte hij direct een verschil. De leerlingen waren toegankelijker, zochten eerder contact en stonden meer open voor gesprek. “Hoewel de meesten het bezoek best een beetje spannend vonden, gaf het ons een belangrijke basis om samen vooruit te kijken.”
Samen de toekomst inkijken
De huisbezoeken zijn niet alleen een moment van kennismaking, maar ook een belangrijk startpunt voor het verdere schooljaar en zelfs de jaren erna. Docenten en ouders kunnen samen kijken hoe ze de leerling het beste kunnen ondersteunen, zodat deze met vertrouwen aan zijn of haar toekomst kan werken.