De band tussen leerlingen en jongerenwerkers van Durf te Dromen

De band tussen leerlingen en jongerenwerkers van Durf te Dromen

Wat als je als leerling ergens mee zit waar je liever niet met je leraar, mentor of ouder(s) over praat? Sinds vorig schooljaar kun je op OVMZ dan terecht bij Ikram, Sarah, Achraf, Chadia en Soufiane van Durf te Dromen: te herkennen aan hun zwarte hoodies met het Durf te Dromen-logo erop. Dit hechte team is als jongerenwerker aanwezig om leerlingen een steuntje in de rug te geven. We spraken met Ikram en Sarah over hun werk voor OVMZ.

Van een gezellig praatje tot aan verliefdheden of problemen thuis of met een leraar: wat het ook is, leerlingen kunnen bij de jongerenwerkers terecht als ze daar behoefte aan hebben. De jongerenwerkers kennen de leefwereld van jongeren door en door en maken actief contact met de leerlingen op school.

Contact met elke leerling

Ikram vertelt: “In de eerste 100 dagen van het schooljaar proberen we iedere leerling te spreken. Al is het maar kort. Daarna gaat het eigenlijk heel makkelijk. We checken in het voorbijgaan hoe het met ze gaat, maar ze komen ook al snel zelf naar ons toe.” Iedere schooldag zijn er drie jongerenwerkers aanwezig, zodat er altijd iemand voor de leerlingen is.

Met Durf te Dromen verbinden ze onderwijs met jongerenwerk, waarbij ook zorgaspecten worden meegenomen. “We werken nauw samen met de school en willen echt onderdeel worden van het DNA van de school, zodat we als één team de leerlingen optimaal kunnen ondersteunen,” voegt Ikram toe.

In en buiten de klas

Het team startte halverwege vorig schooljaar op OVMZ, toen er veel lesuitval was. Ze vervingen vakinhoudelijke lessen of gaven themalessen aan de klassen, zoals leren presenteren, een essay schrijven over bijvoorbeeld de gezondheidsrisico’s van vapen of ‘Wat staat er op me te wachten als ik 18 word?’ Maar vooral zijn ze sinds vorig jaar als jongerenwerker aanwezig in de gangen, de kantine of buiten.

Sarah zegt: "Leerlingen gedragen zich in de klas vaak heel anders dan daarbuiten en ook weer anders alleen dan in een groep. Wij maken de leerlingen op al die verschillende manieren mee. Daardoor bouwen we echt een band met ze op.”

Wij zijn waar zij zijn

Ikram vult aan: “Ik zeg altijd, relatie boven prestatie. Het begint en eindigt allemaal met de band met de leerling.” Het is een van de redenen dat hun collega Achraf zelfs meeging met het schoolkamp van de onderbouw: “Ik kon geen beter moment bedenken om een goede band met alle leerlingen op te bouwen. Het waren geweldige dagen, met zelfs een uitje naar de Efteling,” vertelt hij in de interne nieuwsbrief van de school. “Het plezier bij de leerlingen spatte ervan af en dat maakt mij automatisch ook ontzettend gelukkig. Ik ben blij en dankbaar dat ik ze op deze manier zoveel beter heb leren kennen.”

Jongeren willen gezien worden

“Met ons werk zorgen we voor een veilige omgeving waarin leerlingen volledig zichzelf kunnen zijn,” concludeert Ikram. “Want ook al hebben we allemaal de juiste achtergrond om de leerlingen te coachen, uiteindelijk willen jongeren gewoon gezien worden.”

Ontwikkelingen voor de toekomst Het werk van Durf te Dromen op OVMZ is wat hen betreft nog maar het begin. De komende jaren gaat blijken waar zij nog meer van waarde kunnen zijn. Ikram: “We kunnen ook ondersteunen bij mentoruren, begeleiding van zorgleerlingen, oudergesprekken (waar nodig ook tolken), buitenschoolse activiteiten en het organiseren van projecten rondom talentontwikkeling of sociale vaardigheden.”



Ook interessant