Vanuit onze missie een kritische blik op toetsing
Je wordt als leerling uitgedaagd prestaties te leveren, zodat je met een diploma de school verlaat. Want met een diploma gaan deuren open. Maar misschien nog wel belangrijker: we willen leerlingen helpen uit te groeien tot een goede volwassene, een fijn mens. Dat ze iemand worden, die met zelfvertrouwen in de wereld staat. Iemand die het lef heeft om verantwoordelijkheid te nemen. Iemand die weet hoe je samen kunt zijn met anderen. Een persoonlijkheid!
Dit is een gastcolumn die onze teamleider onderbouw, Manon Rijken, schreef voor onderwijsorganisatie Bureau Ice.
Vanuit deze gedachte besluiten we dat blijven zitten in de onderbouw geen optie is. Alle leerlingen gaan over en we kijken welke vorm van leren passend is; uit boeken of in de praktijk? Met vmbo-k kun je ook uitstromen naar mbo niveau 3 of 4, net zoals met een tl-diploma. Hierover blijven we in gesprek met de leerlingen en hun ouders, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. Dit levert mooie, eerlijke gesprekken op.
" Zegt de toets iets over de kwaliteit van de les of over de groei van de leerling? "
Als we vanuit onze missie kritisch kijken naar onze manier van toetsen, hoe dragen onvoldoendes dan bij aan het zelfvertrouwen? Ontwikkel je je beter als je veel toetsen maakt? Zegt de toets iets over de kwaliteit van de les of over de groei van de leerling? Als we vinden dat een leerling fouten mag maken en daarvan kan leren, hoe pakken we dat dan aan?
Ontzettend fijn dat we op OVMZ kijken naar de totale ontwikkeling van leerlingen en niet alleen naar de cijfers. Cijfers die we vanaf nu tot een minimum gaan beperken. Waar we samen naartoe werken. Cijfers waar we niet onderuit kunnen vanwege het examen, maar ook niet omdat het werken zonder toetsen voor cijfers te vroeg komt voor veel leerlingen, hun ouders en ook voor sommige collega’s.
Het vraagt een andere manier van kijken. Van soms kansen geven, ook als we er misschien zelf niet zoveel vertrouwen in hebben, maar de leerling en ouders wel. En er dan tegelijkertijd op letten dat dit écht kansen zijn en niet kansloos met uitzicht op falen. Het is een gezamenlijke beslissing waarin de leerling centraal staat.
Wat is het onderwijs toch mooi en interessant!
Lees de column op de website van Bureau Ice.
Ook interessant
Je wordt als leerling uitgedaagd prestaties te leveren, zodat je met een diploma de school verlaat. Want met een diploma gaan deuren open. Maar misschien nog wel belangrijker: we willen leerlingen helpen uit te groeien tot een goede volwassene, een fijn mens. Dat ze iemand worden, die met zelfvertrouwen in...
Wat als je als leerling ergens mee zit waar je liever niet met je leraar, mentor of ouder(s) over praat? Sinds vorig schooljaar kun je op OVMZ dan terecht bij Ikram, Sarah, Achraf, Chadia en Soufiane van Durf te Dromen: te herkennen aan hun zwarte hoodies met het Durf te...
Een week lang, elke middag na de les, werden onze mentoren bij hun leerlingen en hun ouders thuis ontvangen. Onze jaarlijkse huisbezoeken gaven inzicht, zorgden voor verbinding én waren gezellig. Een paar van onze docenten delen graag hun ervaring.
Een van de mooiste dingen aan OVMZ is natuurlijk onze schitterende locatie. Zoals je inmiddels weet, is de wolf terug in Nederland. Ook in de bossen rondom onze school. We zijn hem nog niet tegengekomen, maar je weet maar nooit. We willen je dan ook graag informeren over de tips die...
Het schooljaar is weer begonnen, dus we hebben alle schoolvakanties en andere vrije dagen voor je op een rij gezet.
Ga je dit jaar naar de middelbare school, maar heb je nog geen idee welke school bij je past? Geen probleem, we weten dat het best spannend kan zijn.